Blokkendozen op het spoor
Begin jaren twintig van de vorige eeuw werd besloten een deel vanhet Nederlandse spoorwegnet te elektrificeren. Exploitatie metelektrische treinen was economisch gezien veel aantrekkelijker danhet gebruik van stoomtreinen, zo was gebleken met elektrischetractie op de Hofpleinlijn tussen Rotterdam en Scheveningen.Tussen 1924 en 1932 werden door de Nederlandse Spoorwegen 259rijtuigen voor de elektrische dienst in gebruik
genomen, waarvande helft bestond uit zogenoemde motorrijtuigen. Deze stalenrijtuigen, aangeduid als Materieel '24, bestonden uit tienverschillende types en konden tot bijna elke gewenste samenstellinggecombineerd worden. Vanwege het robuuste, vierkanteuiterlijk kregen deze treinen de bijnaam Blokkendozen.Tot op de dag van vandaag een begrip bij de spoorwegliefhebber.Blokkendozen op het spoor neemt de lezer mee door de boeiendegeschiedenis van dit roemruchte materieel. Een lange geschiedenis,want na het einde van de Blokkendozen als treinstellen in dereizigersdienstkregen deze rijtuigen functies van uiteenlopendeaard, variërend van motorpost- tot museumrijtuig. Ook aan dieperiode, die tot de dag van vandaag doorloopt, wordt veel aandachtbesteed. Van de vele schitterende foto's in dit boek, waarvan eengroot deel afkomstig is uit de nalatenschap van N.J. van WijckJurriaanse, zijn talrijke nog niet eerder gepubliceerd.Materieeltekeningen en overzichten completeren dit unieke boek.
Lees verder
-
Gratis verzending
vanaf € 35,00
-
Ook af te halen
in de winkel
Blokkendozen op het spoor
Status:
Leverbaar
Pagina's:
160
Uitgever:
Uitgeverij WBOOKS
Bij voorraadartikelen geldt: op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen in huis
De afleverdatum kan afwijken in geval van drukte bij PostNL.
€ 19,95